NAV VOR, verkooporder maken
Handleiding NAV, Functioneel Beheer, 21-07-2023
We hebben het hier niet over de Balie-verkooporder. Daar is een aparte verschrijving van.
Aanvullen
De verkooporder is gevuld met informatie van het productformulier. De verkooporder bestaat uit een aantal tabbladen onder elkaar. Met Alt F6 kun je een tabblad openen en sluiten en met F6 kun je naar een volgend tabblad. Met ENTER kom je telkens in het volgende veld dat ingevuld kan worden.
COV: In het lint vind je de optie op de COV controle uit te voeren.
De velden die je nog moet invullen zijn:
Afleverdatum: Hierin vul je de afleverdatum in. De productie statuscode Passen en afleveren zal hierdoor afgevinkt worden op het tabblad van de statuscodes.
Machtigingsnr.: Hier vul je het kenmerk in van de ontvangen machtiging, of van de toestemming van bijvoorbeeld de werkgever.
n.v.t.: Als je geen machtiging nodig hebt om het product te factureren, dan kun je hier een vinkje zetten. Het veld Machtigingsnr wordt dan grijs en de administratieve statuscode Machtiging akkoord zal worden afgevinkt op het tabblad van de statuscodes.
In sommige gevallen zal je ook de volgende velden moeten invullen:
M.I. gewijzigd: Deze wordt o.a. bij kousen gebruikt. Binnen een jaarbudget mag je niet een nieuwe verstrekking factureren, behalve als de Medische Indicatie is gewijzigd. Dit is puur voor de eigen OIM administratie en gaat niet mee me de declaratie naar de verzekering. Je zult dus altijd een machtiging moeten aanvragen bij de zorgverzekeraar als je binnen termijn levert.
Onafgewerkt: Dit wordt gebruikt bij prothesen. Je kunt de factuur dan volledig in rekening brengen, zonder dat je het product hebt afgewerkt. Dit wordt dan alsnog later gedaan, en de statuscodes kunnen dan via het productformulier alsnog afgevinkt worden. Het vinkje op de VOR is voor bewaking, om in de gaten te kunnen houden welke prothesen je nog zou moeten afwerken.
Prijs
Op het tabblad “regels” worden de artikelen/codes overgenomen die geselecteerd zijn in het productformulier. Vervolgens wordt er, afhankelijk van de verzekering, de juiste calculatie en/of clusterprijs aan gehangen. Ook kan je hier nog, indien nodig, extra tijd en eenheden invoeren door bij regeltype minuten te selecteren.
Inkoop order aanmaken
Via het lint kun je een inkoop order aanmaken. Alles wat in de verkooporder een vinkje heeft staan in de kolom Bestellen, zal meegenomen worden naar een inkooporder.
Je kunt ook een “Lege” Inkooporder maken. Dit doe je bijvoorbeeld als je werk wilt uitbesteden aan een andere vestiging of leverancier. Ook dit kan via het lint.
Boeken
Boeken doe je alleen als de klant zelf de factuur geheel of gedeeltelijk moet voldoen. Als de betaler Instantie is mag je nooit boeken! Boeken van de order doe je via het lint (F9). Boeken en afdrukken kan ook als je in de order zit, via het lint. (Shift F9)
Boeken betekent in deze zin eigenlijk: definitief maken. Immers zolang het een order is kun je in principe nog van alles wijzigen.
Verzenden betekent dat je levert aan de klant en er dus een geboekte levering (verzending) wordt aangemaakt.
Factureren betekent dat je de factuur aan de klant presenteert en er dus een geboekte factuur wordt aangemaakt. Bij OIM doen we dat altijd tegelijk. Dus standaard zal hij altijd op de onderste optie (verzenden en facturen) staan en men mag nooit anders kiezen.
Afdrukken
In het lint vind je verschillende opties om te printen.