NAV VOR, balieorder

 Handleiding NAV, Functioneel Beheer, 21-07-2023

 

Nieuwe balieorder

Voor verkopen die de klant zelf betaalt, waarbij niets besteld hoeft te worden en geen productie plaatsvindt, gebruik je een Balieorder. Je vind dit via het rolcentum of de klantenkaart in het lint. Er wordt direct een nieuwe balieorder geopend.

Het overzicht van openstaande balieorders vind je via je navigatie venster bij Balieverkoop. Vanuit dit overzicht kun je een nieuwe order aanmaken door in het lint voor Nieuw te kiezen. 

Klantnr: : Heb je geen klantgegevens, dan kun je hier K080000 kiezen met naam “Balieverkoop”.

Ordertype: 41HANDEL (OI), 67HANDEL (OS) of 64VERBAND (verbandschoenen). Geen reparatie ordertype!

Betalingswijze: Hier kies je voor Contant of Pin. Als de klant het niet direct betaalt dan kies je voor Rekening.

Vestiging: Wordt automatisch ingevuld, maar kun je indien nodig zelf wijzigen.

Verkoper: Degene die de klant geholpen heeft is hier de verkoper. Als er geen adviseur bij betrokken is geweest, dan kun je hier de naam van je vestiging kiezen, die als “verkoper” is aangemaakt.

Regels

In het tabblad Regels kies je de code van het product. Onder de regels zie je hoe de prijs is opgebouwd.

Soort: Hier vul je eigenlijk altijd artikel in. Behalve wanneer het regeltype “tekst” wordt geselecteerd, dan laat je dit veld leeg.

Nr.: Sta je in dit veld dan kom je met F4  in het artikeloverzicht.

Aantal: Hierin geef je het aantal van dit artikel aan.

Eenheidscode: Stuk of paar, meestal zal dit automatisch worden ingevuld.

Omschrijving: Hier verschijnt de omschrijving van het artikel of voer je de tekst in, wanneer je in kolom Soort het vakje leeg heb gelaten.

Omschrijving 2: Eventueel aanvullende informatie over het gekozen product.

Bedrag incl BTW: Hier komt het bedrag te staan dat de klant in rekening gebracht wordt.

Boeken en afdrukken  

Als je alles hebt ingevuld kun je via het lint de order boeken en direct afdrukken.  De factuur wordt geprint op de standaard printer die voor jou is ingesteld in NAV. Bij de vraag in het volgende scherm kies je voor Verzenden en factureren.

Vervallen

In het lint vind je de optie Verkooporder vervallen. Dit gebruik je als de klant het artikel niet gekocht heeft en je de balieorder wilt annuleren. Is deze knop in het lint niet actief, dan bestaat er nog geen administratieve statuscode “vervallen”. Vul dan eerst een ordertype in, zodat (onzichtbaar) de administratieve statuscodes gekoppeld worden en de knop “vervallen” in het lint actief wordt.

Artikeldetails

Artikel-ID:
256
Categorie:
Datum toegevoegd:
21/07/2023 15:03:08
Aantal bekeken:
108
Beoordeling (Stemmen):
(0)

Gerelateerde artikelen