NAV Algemeen, opstarten, rolcentrum, zoeken, sneltoetsen, divisies en vestigingen
Handleiding NAV, Functioneel beheer, 27-07-2023
Programma starten
Het programma NAV2017 wordt opgestart door te dubbelklikken op het icoontje van NAV op je bureaublad van je beeldscherm.
Rolcentrum, lint, navigatievenster
Je eerste scherm is het Rolcentrum. Dat is het beginscherm waarin allerlei zaken staan die je kunnen helpen om sneller te werken of om beter overzicht te houden op je werkzaamheden.
Bovenaan zie je het LINT. Overal in NAV zul je het lint zien. Wat daarin staat is afhankelijk van het venster dat je open hebt staan.
Links van het rolcentrum vind je het NAVIGATIEVENSTER. Wat je hier ziet hangt af van de rechten die je hebt.
Het midden van het venster bestaat uit een aantal tabbladen. Tabbladen die je niet gebruikt kun je dichtklappen met het kleine pijltje rechts op dat tabblad, zodat je alleen in beeld houdt waar je ook daadwerkelijk wat mee doet.
Op het tabblad MIJN KLANTEN kun je klanten waar je vaker contact mee hebt of waar je nog wat mee moet doen, even noteren zodat je ze later niet weer op hoeft te zoeken. Je hoeft niet al je klanten hieraan te koppelen. Dat heeft geen toegevoegde waarde. Maar degenen die je vaak moet zoeken kun je hier neerzetten, zodat je niet telkens naar de gegevens van de klant hoeft te vragen en te zoeken.Een nieuwe koppeling maak je door Nieuw te kiezen en vervolgens het klantnummer te kiezen (geavanceerd weergeven). Een reeds gekoppelde klant kun je verwijderen met je rechter muisknop. De klant wordt dan verwijderd uit Mijn Klanten, maar niet uit NAV zelf.
Op het tabblad MIJN ARTIKELEN kan je artikelen toevoegen die je vaker gebruikt of waar je nog wat mee moet doen noteren. Dit werkt hetzelfde als Mijn Klanten. Een nieuwe koppeling maak je door Nieuw te kiezen en vervolgens het artikelnummer te kiezen (geavanceerd weergeven). Een reeds gekoppeld artikel kun je verwijderen met je rechter muisknop. Het artikel wordt dan verwijderd uit Mijn artikelen, maar niet uit NAV zelf.
Zoekvenster
Rechts boven in je venster heb je een veld genaamd “Zoeken”. Je kunt ook de sneltoets Ctrl F3 gebruiken. Typ in dit veld een woord wat je zoekt, zonder Enter of Tab, (bijvoorbeeld “verkooporder”) en je krijgt tips over waar je het kunt vinden.
Klik je op de bestandsnaam (licht grijs in de tweede kolom), dan kom je in het menu. Klik je op het de naam ervoor (zwart in de eerste kolom), dan wordt het onderwerp direct geopend.
Sneltoetsen vinden
Als je de cursor van de muis ergens op zet en stil laat staan dan krijg je een venstertje te zien. Hierin staat de korte uitleg te zien en soms ook een sneltoets.
Voor de knoppen in het lint kun je de Alt toets even indrukken (en weer loslaten!). Er verschijnen dan letters bij de verschillende tabbladen van het lint. Kies het juiste tabblad. Vervolgens zie je bij de icoontjes in het lint een letter verschijnen.
Divisies en Vestigingen
Als jouw werkzaamheden vereisen dat je voor meerdere divisies werkt, dan kun je van divisie wijzigen. Je vindt deze optie in het lint van het rolcentrum. Ook kun je deze functie vanuit bijna elk venster vinden via het zoekvenster. Je hoeft dus niet altijd terug naar het rolcentrum.
De divisie die je kiest bepaalt o.a. welke orders je ziet of waar de omzet op komt te staan.
De vestiging die je kiest bepaalt waar je printjes uit NAV uit de printer komen, en welk telefoonnummer of afzender er op afspraakbevestigingen vermeld worden.
Je kunt het veld van de divisie ook leeg laten. Je kunt dan alle orders e.d. zien van alle divisies en je hoeft niet steeds van divisie te wijzigen. Als je echter iets wilt aanmaken, zoals een agenda afspraak of een verkooporder, dan zul je altijd aan een divisie gebonden moeten zijn. Voor de agenda kan dit ook als je al in de agenda zit.
Hulp nodig?
Key Users
Vragen? Stel ze eerst aan de Key User in jouw regio.
Een Key User is iemand die meer van NAV weet dan de meeste gebruikers. De Key User krijgt regelmatig extra informatie van de Helpdesk en zorgt ervoor dat deze informatie doorgespeeld wordt naar iedereen in de eigen regio die er belang bij kan hebben. Daarnaast geeft de Key User input aan Applicatiebeheer om NAV te verbeteren en zorgt voor uitleg aan adviseurs en productiemedewerkers.
De Teamleider Administratie kan je vertellen wie in jouw regio Key User is.
Kennisbank MijnICT
Op de Kennisbank kun je veel informatie vinden. Zoek op een woord of meerdere woorden van minimaal 4 letters, of blader door de onderwerpen heen.
Spoed
Bij spoed moet je natuurlijk gewoon direct de Helpdesk ICT bellen via het verkorte nummer 2285.
In alle andere gevallen kun je eerst kijken of het je het zelf kunt oplossen.