NAV VOR laten vervallen
Handleiding NAV, Functioneel Beheer, 04-12-2023
Je hebt per ongeluk een dubbele order aangemaakt of een order gaat bij nader inzien toch niet door. Je wilt hem dan verwijderen. Dat kan echter niet. Een verkooporder kun je niet verwijderen. Hij heeft al een nummer gekregen en in die reeks nummers mogen geen gaten zitten. Je kunt hem wel laten vervallen. Dit kan alleen als hij nog niet geboekt is.
BALIE ORDER
1. Open het overzicht van balie orders
2. Zoek de juiste order en selecteer die regel
3. In het lint kies je voor Bewerken. (of dubbelklik op het ordernummer)
4. LET OP: Zorg dat er een ordertype is ingevuld.
5. Kies in het lint voor Verkooporder vervallen.
VERKOOPORDER
1. Open het overzicht van verkooporders, of ga via de klantenkaart naar de Lopende Verkooporders.
2. Zoek de juiste order en selecteer die regel.
3. In het lint kies je voor Bewerken (of dubbelklik op het ordernummer)
4. Zorg dat er een ordertype is ingevuld en dat er geen afspraken meer gekoppeld zijn aan de orderplanning.
5. Noteer eventueel in het opmerkingsveld in het lint waarom je de order laat vervallen
6. Ga naar het tabblad Administratieve Statuscodes
7. Zet een vinkje achter A10 “vervallen”.
8. Kies de reden die het meest relevant is.
9. Ok
DATUM EN REDEN VERVALLEN
Op verschillende plekken kun je inzien wanneer de order is komen te vervallen en wat de reden is.
Vervallen verkooporder
Tabblad algemeen: reden en datum
In de administratieve statuscodes (A10 vervallen): wie en datum
Vervallen verkoopdocumenten overzicht
Foutmelding bij invullen ordertype
Om een order te kunnen laten vervallen moet je een ordertype ingevuld hebben. Dat staat hierboven al beschreven.
Als iemand al wat in de order gedaan heeft en vervolgens dat weer weggehaald heeft, dan kan het zijn dat er wat is blijven “hangen” wat nu in de weg zit.
Bij het invullen van een ordertype kun je dan deze foutmelding krijgen:
Het kan zijn dat dat er in de artikelregels iets staat. Misschien zie je het niet, maar een punt of een spatie kan soms al in de weg zitten.
Selecteer de artikelregels en verwijder ze (rechter muisknop). Probeer daarna of je het ordertype kunt invullen.
Lukt het dan nog niet, maak dan een ticket aan voor de Helpdesk en plak daarin een knipsel van de foutmelding die je dan krijgt.