Handleiding voor de nieuwe werkomgeving

Handleiding nieuwe omgeving, 13-12-2023


 Beste collega, 

je hebt dit bestand ontvangen omdat ICT druk bezig is met het overzetten van collega’s naar de nieuwe Citrix omgeving. Wij snappen dat de overgang van de oude naar de nieuwe omgeving ingewikkeld kan zijn en de informatie die we bij het overgaan meegeven heel veel is. Wij hopen via deze uitleg bij de overgang te kunnen ondersteunen. 

In dit document vind je een overzicht van verschillende (veranderde) onderdelen met uitleg. Uiteraard kan je ook altijd bij de helpdesk terecht als je er niet uit komt of een niet beschreven probleem hebt. 

Inhoudsopgave:

  • Inloggen op OIM locatie
  • Extern inloggen / Thuiswerken
  • Uitloggen
  • Navigeren in de nieuwe omgeving
  • Applicaties toevoegen aan de taakbalk
  • Connec’t wil niet inloggen (standaard browser wijzigen)
  • Outlook
  • Webmail
  • Terug naar het bureaublad
  • Standaard printer
  • Kleur veranderen van de titelbalk

Inloggen op OIM locatie

 

De manier om in te loggen op een locatie is niet veranderd in vergelijking met de oude omgeving. Het kan zijn dat het beeld op een vaste computer er wat anders uit ziet (zie onderstaand voorbeeld van het inlogscherm) maar voor de rest is er niks veranderd.

Zodra je ingelogd bent start de omgeving waarschijnlijk automatisch op. Als hij dat niet doet kan je hem zelf opstarten door op het beeldschermpje te klikken wat boven de tekst ‘OIM Desktop 2022’ staat.

Extern inloggen / Thuiswerken

Om vanuit huis in te loggen op de Citrix omgeving moet je gebruik maken van de Microsoft authenticator app op je telefoon. Voor de mensen die voorheen gebruik maakten van de Safenet app voor hun tweede wachtwoord op de Telewerken omgeving zou dit vergelijkbaar werken, voor iedereen die gebruik maakte van een tweede wachtwoord kan dit wat meer wennen zijn. 

Om extern in te loggen op de nieuwe omgeving heb je de Authenticator app nodig, de handleiding om deze in te stellen kan je op de kennisbank vinden onder het kopje ‘nieuwe werkomgeving’ Of via de volgende link: MFA (Microsoft Authenticator) Instellen (oim.nl)

Ook is de snelkoppeling voor het inloggen veranderd, waar het voorheen ‘OIM Telewerken’ was maken we nu gebruik van ‘Remote OIM’ 

Hier vraagt hij eerst om jouw inlog en om deze vervolgens te verifiëren met de authenticator app. Nadat je dit doorlopen hebt kan je ook extern inloggen op de werkomgeving.

Uitloggen

In de nieuwe omgeving is het belangrijk dat je op de juiste manier uitlogt. Als je dat niet doet is er een grote kans dat je sessie blijft hangen en dat je als je de volgende keer inlogt hierdoor problemen ervaart.

Daarom is het van belang dat je 1 van de meerdere ‘afmelden’ knoppen gebruikt. Deze vind je op 3 verschillende plekken.

1. Op het bureaublad

2 & 3. In het start menu

Navigeren in de nieuwe omgeving

In principe zijn alle programma’s overgenomen van de oude omgeving naar de nieuwe. Alle programma’s die je gebruikte kan je nu nog steeds gebruiken. Het kan alleen zo zijn dat ze misschien op een andere plek staan als verwacht of er wat anders uit zien. 

Eén van de belangrijkste dingen die je kan gebruiken om te vinden waar je naar op zoek bent is de balk links onderin het scherm.

Start, door op het start icoontje te klikken opent het start menu waar je alle programma’s kunt vinden. 

In het rechter vlak zie je een aantal veel gebruikte programma’s en alle Microsoft Office 365 applicaties zoals Word, Excel, Outlook etc. 

Aan de linker kant heb je een lange lijst maar bovenaan heb je 2 mapjes, ‘accessoires’ en ‘applicaties’. Als je op deze 2 mapjes klikt openen ze en laten ze alle programma’s zien die jij hebt. Vanuit hier kan je ze ook aanklikken om te openen.

Zoeken, dit spreekt voor zich. Door op dit icoontje te klikken kan je zoeken naar applicaties

Knipprogramma en de verkenner, deze twee opties staan ook standaard in de taakbalk om deze makkelijk te kunnen openen zonder te moeten zoeken.

Applicaties toevoegen aan de taakbalk

Het kan handig zijn om veel gebruikte applicaties toe te voegen aan de taakbalk. Dit is makkelijk zelf aan te passen. Hiervoor open je het start menu  en zoek je in de lijst naar het programma wat je graag in de taakbalk wilt toevoegen. Zodra je het desbetreffende programma gevonden hebt klik je hier met de rechter muisknop op. Er opent nu een klein menu, klik hier op ‘Meer’.

Hier vindt je de optie ‘Aan de taakbalk vastmaken’. Zodra je hier op klikt voegt hij het programma toe aan de taakbalk.

Let op: Als je het programma op het moment dat je dit doet open hebt staan zie je het icoontje niet gelijk in de taakbalk staan. Hij blijft wel staan op het moment dat je het programma afsluit.

Connec't wil niet inloggen (standaard browser wijzigen)

Een probleem waar je tegen aan kan lopen is dat Connec’t het inlog-scherm niet laat zien. Dit is een kleine instelling die de omgeving dan niet goed opgepakt heeft. Dit kan je ook makkelijk op de volgende manier oplossen: 

Open de zoekoptie in de taakbalk  en typ hier ‘standaard’ je zou dan al snel de optie ‘Standaardwebbrowser kiezen’ krijgen, deze klik je aan.

Je krijgt nu een aantal vierkantjes, klik op het vierkantje onder ‘webbrowser’ en klik hier op ‘Microsoft edge’

Start nadat je dit aan hebt gepast Connec’t opnieuw op via de snelkoppeling. Hij zou nu in Edge moeten openen. Vanaf hier kan je ook weer inloggen.

Outlook

Bij het omzetten naar de nieuwe omgeving zetten wij de meeste Outlook instellingen terug zoals gewenst. Toch zijn er nog een aantal belangrijke dingetjes om rekening mee te houden.

Door technische beperkingen is de situatie op het moment zo dat je in Outlook in de nieuwe omgeving niet verder dan 6 maanden terug kan kijken of zoeken in de Outlook applicatie op je bureaublad. Wel is hiervoor een workaround, namelijk de Outlook webmail.

Webmail

De makkelijkste manier om webmail te openen is om eerst Outlook te openen. Zodra Outlook geopend is klik je links boven in op het kopje ‘bestand’.

Op dit scherm zie je het kopje ‘Accountinstellingen’ hier onder vind je ‘Toegang tot uw account op internet’ de link die hieronder staat is de link die je naar de webmail brengt. 

Je komt nu op het inlogscherm voor de webmail, hier log je in met je gebruikersnaam en (citrix) wachtwoord

Eenmaal hier ingelogd kom je in je persoonlijke mailbox terecht en kan je zover terug zoeken als je wil.

Let op: Alle gedeelde mailboxen staan hier niet bij, deze kan je op de volgende manier openen:

Klik binnen de webmail rechts boven in op jouw naam.

Hier krijg je de optie ‘Een ander postvak openen’

In het vak wat je hierna opent kan je de naam van de mailbox zoeken en openen.

De mailbox opent nu in een nieuw tabblad.

Terug naar het bureaublad

Om terug te gaan naar het bureaublad heb je meerdere opties. Je kan natuurlijk alle tabbladen minimaliseren / afsluiten maar er zijn ook een paar tussendoor weggetjes om hier snel te komen.

De eerste manier is een toetsencombinatie, door op het toetsenbord tegelijkertijd het windows logo  en de ‘D’ toets in te toetsen, zo worden alle open tabbladen (ook tabbladen buiten de omgeving) automatisch geminimaliseerd.

De tweede manier is door met de rechter muisknop op het windows logo  links onderin te klikken, je krijgt nu de optie ‘bureaublad’ te zien, als je hier op klikt worden alle open tabbladen binnen de citrix omgeving geminimaliseerd.

Standaard printer

Het kan gebeuren dat de standaard printer versprongen is en dus een verkeerde aangeeft. Dit kan je makkelijk zelf terug zetten.

Hiervoor ga je links onderin zoeken  naar ‘printers’ 

Zodra je de bureaublad-app opent krijg je een overzicht van alle printers die aan jou zijn toegekend.

Vanuit hier kan je met de rechter muisknop op een printer klikken en deze vervolgens  ‘Als standaard printer instellen’ 

Deze voorkeur wordt nu automatisch overgenomen naar alle apps zoals NAV en Word.

Kleur veranderen van titelbalk

Het kan zijn dat na de overgang de titelbalk (bovenste balk in het venster) een kleurtje heeft gekregen.

Je kan dit zo laten staan maar ook aanpassen op de volgende manier:

Open het home menu met het windows icoontje en selecteer vervolgens het tandwieltje om de instellingen te openen.

Zodra instellingen geopend zijn klik je op het kopje ‘Persoonlijke instellingen’

Selecteer nu in het menu aan de linker kant het kopje ‘kleuren’. 

Hier kan je meerdere aanpassingen doen aan het kleurenschema van jouw eigen windows. Als je hier iets verder naar beneden scrollt zie je 2 vierkantjes met de opties ‘Start, taakbalk en actiecentrum’ en ‘Titelbalken en vensterranden’ 

Als je deze allebei uit hebt staan worden er geen kleuren toegepast op deze opties. Als hier iets van aan staat wordt de kleur die je in het grote kleuren menu boven deze opties hebt aangeklikt toegepast op deze selectie.

Artikeldetails

Artikel-ID:
359
Datum toegevoegd:
13/12/2023 11:07:48
Aantal bekeken:
567
Beoordeling (Stemmen):
(0)

Gerelateerde artikelen