NAV Algemeen, automatisch uitloggen ivm licentie
Handleiding NAV, Functioneel beheer, 27-07-2023
In verband met de het verschijnsel dat NAV regelmatig vol zit qua gebruikers en een volgende gebruiker niet in NAV kan, worden inactieve sessies gestopt.
Als er 75 minuten geen activiteit plaats heeft gevonden in NAV, zal de sessie automatisch gesloten worden.
Belangrijk: Als NAV automatisch wordt afgesloten en je start NAV opnieuw op, dan moet je alle schermen opnieuw openen waarin je aan het werk was. Het is dus belangrijk om geen werk open te laten staan als je NAV een tijd niet gebruikt. Denk aan overleggen, pauzes etc.
Hoe werkt het:
Stel je hebt langer dan 75 minuten niets gedaan in NAV en je wilt daarna verder, dan zie je een foutmelding.
Beantwoord deze met Nee en dan wordt NAV afgesloten en kun je vervolgens NAV opnieuw starten.
Het lijkt handiger om Ja te antwoorden maar dat werkt helaas niet.Je krijgt dan een extra melding die je ook weg moet klikken.
Als alternatief kan er gebruik gemaakt worden van de Web-client van Navision. Dat is hetzelfde scherm als dat je via Connect naar Navision gaat. Deze web-versie logt na een bepaalde tijd inactiviteit ook uit en komt er een licentie vrij. Met het verschil dat een openstaande sessie wel op een normale manier te herstellen is. Als daar belang bij is, kunnen wij hier bij helpen. Bel dan naar de helpdesk.
Sessies via de Web-cliënt worden al eerder dan de ingestelde tijd verbroken. Hiermee wordt er gelijk een licentie vrijgegeven.
Als je verder wilt werken na een time-out, kun je op de knop Hervatten klikken. Zie afbeelding hieronder. Na het hervatten gaat jouw sessie verder wel zelf verder; zonder opnieuw starten / inloggen. Ook als het al ná de ingestelde tijd (75 minuten) is.