NAV Klant, Spelregels voor uitzetten COV
Handleiding NAV, Functioneel Beheer, 25-07-2023
Soms lukt het niet om iemand door de COV controle te krijgen. De meeste mensen in Nederland hebben een zorgverzekering, dus controleer dan eerst of de ingevoerde klantgegevens wel kloppen. Je kunt ook de klant om een BSN nummer vragen en deze invullen en de COV nogmaals proberen uit te voeren.
Lukt ook dat niet, dan zou je er over kunnen denken om de COV controle voor deze klant uit te zetten. Houd hierbij rekening met de volgende sitaties:
1. NIET uitzetten:
Een asielzoeker heeft wel een verzekering met een polisnummer, die moeten gewoon door de COV heen komen. Ze hebben geen BSN nummer, maar een polisnummer (+ naam/geboortedatum/postcode/huisnummer) is ook voldoende om de COV te doen.
2. TIJDELIJK uitzetten:
Als de klant zelf betaalt of een ziekenhuis/tehuis, dan zou het niet nodig moeten zijn om de COV uit te zetten. Als de order goed is ingevoerd heeft hij namelijk niks met de verzekering en COV te maken. Moet dat voor een enkel geval wel (ter beoordeling van de gebruiker die het vraagt), dan zet je daarna de COV controle ook weer aan als de order is verwerkt. Immers, bij een volgende order moet de COV controle wel gewoon uitgevoerd worden.
3. WEL uitzetten:
Als een klant in het buitenland verzekerd is of je hebt een andere reden waarom de COV er echt af moet, dan zet je de COV uit en laat je hem uit. Je zet de reden in een opmerking op de klantenkaart. De nieuwe opmerking bovenaan invoegen en beginnen met je initialen.