NAV VOR Nachtvoorziening
Handleiding NAV, Functioneel Beheer, 06-01-2025
Algemeen
Een nachtvoorziening moet meestal van tevoren aangevraagd worden bij de verzekering. Vaak is er ook al eenzelfde voorziening voor dagelijks gebruik. Voor dag- en nachtvoorziening wordt dezelfde stuklijst gebruikt. Daarom moet je richting de zorgverzekeraar aangeven dat het om een nachtvoorziening gaat, zodat een declaratie bijv. niet uitvalt vanwege de gebruikstermijn.
Verstrekkingdossier Connec’T aanmaken
Bij het invoeren van een order in Connec’T krijg je op het tabblad Algemene Vragen de mogelijkheid om aan te geven of het om een nachtvoorziening gaat.
Zet je hier een vinkje bij 'Nacht, dan wordt in NAV op de PFO in de artikelregels de Toepassing "NACHTVOORZ" ingevuld.
Administratieve afhandeling in NAV
Een nachtvoorziening zal meestal aangevraagd moeten worden. De PFO zal daarom op verwerking “handmatig” staan, zodat je zelf de benodigde acties kunt doen.
PFO controleren
Controleer of op de PFO de kolom “Toepassing” op alle regels is gevuld met “NACHTVOORZ”.
JA: Je kunt een VOR aanmaken zoals je gewend bent.
NEE: In Connec’T is niet aangegeven dat het om een nachtvoorziening gaat. Of het moet bij nader inzien toch een nachtvoorziening worden.
Maak eerst een screenshot zodat je weet wat je weer moet invullen! Verwijder alle artikelregels op de PFO. Zet de kolommen van de artikelregel in de PFO in de volgorde zoals in onderstaand plaatje. Vul de eerste regel opnieuw in, waarbij je eerst de kolom Toepassing invult, en daarna pas het aantal.
Zodra je het aantal invult “klapt de regel uit” en wordt de toepassing op de onderstaande regels automatisch overgenomen.
Vul de regels verder aan zoals ze oorspronkelijk waren. Daarna kun je een VOR aanmaken zoals je gewend bent.
VOR controleren
De zorgverzekeraars hanteren twee verschillende manieren waarop wij een nachtvoorziening kunnen aanvragen en declareren.
1. Met een aparte A-gph-1 code voor Nachtvoorziening: 011006
2. Als tekst vermelden op de offerte (tekstregel toevoegen in de orderregels in de VOR)
Hieronder kun je zien welke manier van toepassing is per tariefgroep.
In afstemming met Zorg hebben we inmiddels voor de tariefgroepen waar een aparte A-gph-1 code gehanteerd moet worden voor de nachtvoorziening, de meest voorkomende artikelen ingericht met A-gph-1: 011006
Je kunt op de offerte controleren of het artikel is ingericht met A-gph-1 011006. Heb je toch een artikel die nog niet is ingericht als nachtvoorziening en volgens het overzicht zou dit voor de betreffende verzekeraar wel moeten, dan kun je een ticket indienen bij ICT met het verzoek dit alsnog in te richten. Vermeld hierbij in elk geval het VORnr en de stuklijst waarom het gaat.
De order is niet als nachtvoorziening gedeclareerd en is afgewezen
Is er al een VOR die gedeclareerd is, maar die afgewezen wordt omdat de a-gph van Nachtvoorziening niet gebruikt is, dan is één van bovenstaande punten niet gedaan. Zorg ervoor dat die alsnog gedaan wordt.
Omdat de order al gefactureerd is kun je hem niet meer aanpassen en je zult een nieuwe order moeten aanmaken als de Fin.Admin dat aangeeft.