Outlook: Omgaan met spam
Heb je last van spam? Lees wat de helpdesk hier aan doet en wat je er zelf aan kan doen.
Wat is spam?
Spam is e-mail die in grote aantallen wordt verstuurd, maar waar niemand om gevraagd heeft.
Wat kan je zelf doen?
- Open NOOIT spam e-mail en verwijder het bericht definitief met Shift + Del. Klik je er wel op, dan loop je het risico dat door een code in het bericht de spammer meteen te weten komt dat je de boodschap ontvangen hebt.
- Ga voorzichtig om met je e-mailadres. Plaats het vooral niet zomaar online, bijvoorbeeld in een bericht op social media. Verzenders van spam zoeken geautomatiseerd het web af naar e-mailadressen.
- Gebruik tijdelijke of andere e-mailadressen voor partijen waar je maar eenmalig wat mee te maken hebt of die je niet helemaal vertrouwt.
Wat doet de helpdesk?
De helpdesk gebruikt een spamfilter, SpamTitan, om zoveel mogelijk spam tegen te houden. Helaas lukt het niet om alles tegen te houden, want er komen steeds nieuwe spammers. Het spamfilter is zelflerend, herkent na een tijdje de spammers en blokkeert vervolgens deze e-mailberichten.
Je kan dit vergelijken met een inbreker die een nieuwe methode heeft om een slot open te breken. Er moet eerst een keer ingebroken zijn, voordat er een nieuw slot is dat de inbreker wel tegenhoudt.
Dit kan enkele dagen tot weken duren. Wacht even af of het aantal spamberichten afneemt, voordat je contact met de helpdesk opneemt.
Spamrapport
SpamTitan, het spamfilter, zet spam in quarantaine. Iedere 1e van de maand ontvang je een rapport met de e-mailberichten die in quarantaine zijn gezet. Je kan deze berichten verwijderen of alsnog laten bezorgen als het geen spam is.
Een spam quarantaine rapport ziet er zo uit:
Mocht je nog willen weten over spam, stel dan je vraag door een melding aan te maken via Mijn ICT.